«

»

Dec 06 2011

Årets bästa ljud och musik

Som en del av Spelkrigets “Årets spel 2011”-bloggosfäromvälvande initiativ är dagens ämne “Årets bästa ljud och musik”.

Årets bästa musik: Dark Souls

På samma sätt som grafik får stå för stämning så följer musiken samma grundfilosofi för min del. Det måste agera stämningshöjare och vara en integral del av upplevelsen. Dessvärre faller för många spel in i fällan “cinematisk, symfonimusik a’la film måste vara en bra idé”, så det har blivit alldeles för många Harry Gregson Williams/Hans Zimmer-masturbatoriska orgier i wannabe-film-musik.

Motoi Sakuraba följer med musiken till Dark Souls nästintill kirurgisk precision upp på samma ödsliga spår som Shunsuke Kida satte i föregångaren Demon’s Souls. Tomhet och ödslighet är ledorden, och musiken agerar bara accent för att sätta stämningen i den mörka, dystra världen i Dark Souls. Det faktum att en stor del av spelet utspelas i total tystnad (bortsett från monsters väsanden, hasanden och dina egna fotspår) gör en hel del för effekten. Musiken används bara vid vitala ögonblick.

Redan musikspåret som spelas vid den första säkra zonen, Firelink Shrine, sätter stämningen perfekt.

Runner up: Xenoblade Chronicles

Klassiskt japanskt rollspelssound, men så välgenomfört.

Årets bästa ljud: Dead Space 2

Inte sedan Silent Hill-serien har en spelserie haft så oerhört mörk och störd ljudbild, och Visceral Games förvaltar skräckarvet väl. Ljuden är otäcka och grisiga, vapnen i dess improviserade former låter tunga, industriella och slafsandet av nekromorfer låter otryggt realistiskt.

Runner up: Portal 2 – överlägset starkast röstskådespeleri i år.

(edit: lite mindre inbakade videofiler kanske inte bryter layouten helt. nedrans youtube…)

About the author

Fredrik

13 comments

4 pings

Skip to comment form

  1. Mattias

    Det är både gåshud och ståpäls för musiken i Dark Souls. Dessutom lämnar den en känsla av obehag, för den är som du säger tomhet, men också ångest och smärta.

    1. Fredrik

      Jag blev livrädd när jag såg att det inte var Shunsuke Kida som skulle göra musiken till Dark Souls. Så mycket av det som gjorde stämningen i Demon’s Souls var just musiken. Men, så började jag spela och all min oro försvann (och ersattes av långt värre saker förvisso…)

      Ja, det är gåshud, ångest och ståpäls och det är så fruktansvärt vackert.

      Maiden Astraea-temat från Demon’s Souls är så fasansfullt ‘haunting’.
      ( http://www.youtube.com/watch?v=K-rNVnrFQDg )

      Men, Dark Souls-soundtracket levererar också fasansfullt fina stycken. Great Wolf Sif-temat.

  2. Jocke (Familjenspel)

    Får ta och köra mer Dark Souls och kanske starta Xenoblade känner jag 🙂

    1. Fredrik

      Japp! Xenoblade är en god kur mot ‘men-helskotta-vad-det-bara-släpps-gråa-miserabla-skjutarspel’-sjukan dessutom. Färgglatt, mysigt och bara sådär lagom klyschigt/förutsägbart som ett jrpg kan vara. 🙂

      (Och Dark Souls är bara ondska. Men det hade du påbörjat, vill jag minnas…)

  3. Ronny

    Håller med dig om Dark souls, svårt att slå det i känsla. Jag borde verkligen plocka upp Xenoblade. Hur långt är det på ett ungefär?

    1. Fredrik

      Xenoblade är i storleksordningen 60-100 timmar, beroende på hur mycket sidospår man ger sig in på. Enormt spel.

  4. Holmberg

    Dead Space 2 kan jag tänka mig har bra ljud. 1an lät ju riktigt skrämmande.

    Kul med Dark Souls här igen. Låter som jag kommer ha en spännande bekantskap framför mig med det spelet.

    1. Fredrik

      Jag tycker nog Dead Space 2 lyckas med konststycket att faktiskt låta grisigare, “kroppsligare” och äckligare. Just Isaacs kippa-efter-andan-ljud är otäcka. 🙂

  5. Ina

    “Dessvärre faller för många spel in i fällan “cinematisk, symfonimusik a’la film måste vara en bra idé”, så det har blivit alldeles för många Harry Gregson Williams/Hans Zimmer-masturbatoriska orgier i wannabe-film-musik.”
    Jag älskar ju sånt, haha! 😀
    Men jag älskar annat också… som tex det jag hört från Xenoblade.
    ska också bli väääääldigt spännande att spela Dark Souls.. om sisådär två år eller nåt 😛

    1. Fredrik

      “Harry Gregson Williams/Hans Zimmer-masturbatoriska orgier ”

      Jag gillar det också – i lagom doser. Alla spel behöver inte ha den typen av mastodontmusik, precis som alla filmer inte behöver ha det. I lagom doser, som sagt. 😀

  6. Joel

    Dark Souls soundtracket är fantastiskt. Min bästa musik att ha på hög volym när jag sitter och skriver.
    Har haft det på repeat senaste månaden tills i helgen (då jag hittade en vinyl nyprint på Panteras Far Beyond Driven ^^)

    1. Fredrik

      Japp. Samma sak här. Jag brukar lyssna på det eller Demon’s Souls-soundtracket när jag sitter och skriver eller när jag pendlar. Fruktansvärt bra musik. 🙂

  7. Lania

    Dark Souls, pytt!
    Men, du får en klapp på kinden för att du i alla fall nämner Xenoblade. Hade du inte gjort det hade du nog inte kunnat sova tryggt i natt… 😉

  1. GOTY 2011: Årets ljud och musik « Peter Ahonen

    […] Mats Nylund (FZ), Ett glas juice, Aftonstjaerna, Midnite Gamer, Zejho, Kraid, Peter Ahonen, Explewd Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna […]

  2. 6 December – Årets ljud & musik | Spelkonst.se

    […] Mats Nylund (FZ), Ett glas juice, Aftonstjaerna, Midnite Gamer, Zejho, Kraid, Peter Ahonen, Explewd, Spelkonst.se VN:F [1.9.8_1114]Gillade du detta?Laddar…Rating: 0.0/5 (0 votes cast) Tags: Årets […]

  3. Årets Spel 2011 – Årets bästa ljud och årets bästa musik « Spelkänsla

    […] Mats Nylund (FZ), Ett glas juice, Aftonstjaerna, Midnite Gamer, Zejho, Kraid, Peter Ahonen, Explewd, Vill vara gamer, Kulturbloggen, Megazine, Mats Nylund (FZ.se), Spelmolnet, Spelkänsla, EmmyZ Dela […]

  4. GOTY’11 – Årets soundtrack. « Sätrapôjk

    […] Nylund (FZ), Ett glas juice,Aftonstjaerna, Midnite Gamer, Zejho, Kraid, Peter Ahonen, Explewd, Vill vara gamer, Kulturbloggen, Megazine,Mats Nylund […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>