Årets story

Som en del av Spelkrigets “Årets spel 2011”-bloggosfäromvälvande initiativ är dagens ämne “Årets bästa story”.

Årets story: Catherine

Nog för att jag visste att ett visst japanskt team kunde väva djupa, intrikata och mogna storys, men jag var ändå inte alls beredd på den impact Catherine skulle ha. Jag hade förbokat spelet sedan lång tid tillbaks, och när det väl kom resulterade det i en recension på eurogamer.se. Redan i augusti skrev jag om det här och kallade det för årets hittills bästa spel.

Ett utklipp av vad jag skrev i augusti får stå som motivering för Catherine. Orden stämmer fortfarande.

Det är årets kanske tyngsta och mest överraskande spel. Vanebildande pusselmekanik, en djup och mogen story. Spelhösten har fått sig en vägg att klättra över, helt enkelt. Dark Souls har nog stamina nog att ta sig över väggen, men ett par spel kommer nog stupa halvvägs upp eller puttas över en kant av elaka får.

Runner up: Dark Souls

Story, säger ni nu? Dark Souls har väl ingen story? Jo, men det handlar mer om din berättelse från spelet. Hur du kämpade. Var du dog, mot vilken fiende. Den där diskussionen som sker över en öl “Vad gjorde du där? Såg du …? Hur besegrade du …?”

Dark Souls blev årets watercooler-moment. Spelet alla snackade om. Åtminstone i mina drömmar. Nog för att det fick mer uppmärksamhet än Demon’s Souls, men den stora massan förstår fortfarande inte. Och det är okej. Låt bli mitt spel. My precious.

6 comments

2 pings

Skip to comment form

    • Ina on December 5, 2011 at 10:46 am

    Ingen större överraskning här 😉
    Sluta banka Catherine-hammaren i huvudet på mig! Jag vill vänta till januari och mysig TV-hörna innan jag speeeelar! 😉 Nu kommer jag kanske inte kunna hålla mig…

      • Fredrik on December 5, 2011 at 11:00 am
        Author

      Åh jo. Eller, nä, kanske inte så överraskande?

      Det fanns faktiskt ett par valmöjligheter – Skyrim låg bra till, men eftersom jag inte är klar med ‘storyn’ så blev det lite diskvalificerat. Xenoblade Chronicles kunde legat bra till om det inte varit lite för klyschigt 😉

  1. Ett klockrent val! 😉 Fanns väldigt få bra storys i år men en som slog det mesta jag spelat överhuvudtaget får duga 🙂

  2. Gillar din motivering på Dark Souls 🙂 Såna berättelser är ju också betydelsefulla.

      • Fredrik on December 5, 2011 at 3:21 pm
        Author

      Tack! 😀

      Hade jag “spelat” Minecraft eller Terraria har jag en viss känsla av att den kvalat upp på förstaplats pågrund av samma premisser. Den typen av berättelser tycker jag får betydligt mindre plats nuförtiden, utanför kanske de mer flerspelarfokuserade spelen. Fast det är klart, jag ställer mig nog alldeles för utanför de spel som ‘passar’ bäst för den typen av berättelser (mmo-, samarbets- och tävlingsinriktade spel… )

    • Lania on December 5, 2011 at 4:54 pm

    Det ante mig väl! 😀
    Och jag håller med Holmberg, motiveringen till Dark Souls var riktigt fin och smart. 🙂 Duktig du!

  1. […] kategori: Spelkriget, Ett Glas Juice, Aftonsjaerna, Kraid, Midnite Gamer, Kulturbloggen, Megazine, Explewd, Peter Ahonen, Spelkonst, EmmyZ, Spelkänsla Dela det här:Like this:GillaBli först att gilla […]

  2. […] story: Spelkriget, Ett Glas Juice, Aftonsjaerna, Kraid, Midnite Gamer, Kulturbloggen. Megazine, Explewd, Peter Ahonen, Spelkonst, EmmyZ, Spelkänsla, Mats Nylund (FZ.se), Spelmolnet, Zejho Share […]

Comments have been disabled.