Apr 10 2012

Skrämshögen: Mars 2012

Som jag skrev i Ett år senare hade jag tänkt fokusera spelandet lite, att minska skämshögen lite mer systematiskt. Det har gått sisådär, kan vi väl konstatera. Jag passade i samband med det på att ändra fokuset på sidan ‘Innehållet i skrämshögen’ för att reflektera det.

Så för att bryta en långtida tystnad får det idag bli premiär för ett nytt inslag – en försenad månadsöversikt. Meningen med dessa inlägg är delvis att gå igenom vad jag lyckats med samt att ta upp andra spel jag spelat under en given månad som inte riktigt får en rejälare recension. En sak är säker, och det är att mars präglades av spel huvudsakligen fokuserade på frenetiskt knapptryckande och action.

1. Den japanska vreden

Först ut var spelet som kanske inte var så mycket av ett spel, utan mer som en interaktiv animerad film. Nej, jag menar inte Ni No Kuni. Jag syftar på ett mer actionfokuserat spel – nämligen Asura’s Wrath.

Asura’s Wrath […] skiter glatt i det hela och sträcker villigt upp två fingrar i en glad “fuck you”-gest mot spelkonventioner och narrativa strukturer

En upplevelse värd att spela igenom, helt enkelt. Hela recensionen av Asura’s Wrath finns hos eurogamer.se.

2. Det ryska plagiatet

Härnäst blev det ett besök till Ryssland för att se hur studion Gaijin Entertainment tänkt knäcka det hyfsat ruttna X-Blades. Blades of Time var lite bättre än jag förväntat mig, men fortfarande ganska mediokert. Jag var vid ett par tillfällen stensäker på att spelet skulle knäcka min stackars PlayStation 3. Blades of Time är ett av ett fåtal spel som fått enheten att brutalfrysa nämligen ( i gott sällskap av Bioware-spel primärt …) Jag hade kunnat citera någonting ur recensionen, men nej. Jag vill inte plåga er särskilt mycket mer med att prata om det. Recension av Blades of Time – eurogamer.se.

3. Den gråtande djävulen

Med tummarna halvt nedslitna tänkte jag att det kanske var läge och spela ett bra hack’n’slash/actionplattformsspel, så jag passade på att bli klar med Devil May Cry 4 som legat vilande sedan september 2011. Det var betydligt bättre än Blades of Time, men som jag redan skrev förra gången – det är inte särskilt kul att spela med Nero. Så snart spelet switchar tillbaks  till Dante så är allt bra, känns det som. Fram till slutet då, och det förbenade “brädspelet” i synnerhet. Usch. Inte det bästa DMC-spelet under solen, men fortfarande bättre än den miserabla tvåan.

4. Yakuzan och de levande döda

Från djävlar till zombier? Dags att besöka den fiktiva stadsdelen Kamurocho. Jag hann med inte mindre än två besök till den – både Yakuza 4 och Yakuza: Dead Souls avverkades. Nu behöver jag bara ge mig på resten av spelen i serien, helst i bakvänd ordning för att fortsätta temat.

Att sätta Yakuza 4 och Yakuza: Dead Souls mot varandra är en intressant kontrast. Så mycket är sig likt mellan spelen, men det är i de små skillnaderna det viktiga ligger. Båda två utspelar sig i exakt samma miljö, så till den milda grad att det är omöjligt att särskilja spelen åt. Ja, bortsett från att Dead Souls är infekterat av zombier överallt. Strukturellt identiska, med lite mer fokus på skjutvapen i det senare är det långa, tunga narrativ om ära, familjeheder och Yakuza-liv. Där fyran är becksvart, mörkt och realistiskt går Dead Souls direkt till det övernaturliga and beyond. Med värre och större mysterium, mer överdrivna och galna karaktärer än Resident Evil 5 så drar man upp zombiegalenskapen till 11.

Det går inte heller helt att skaka känslan av att händelserna i spelet är smått meningslösa och att all karaktärsutveckling kommer skrivas av som en mardröm när Yakuza 5 kommer ut.

Båda spelen dras med brister – stridandet blir tröttsamt efter ett tag och mängden små, knasiga uppdrag och saker man kan hitta på utanför huvuduppdragen känns lite överväldigande, men det är karaktärerna och storyn som är den starkaste faktorn här. Nog för att den kanske är lite nonsensisk och överdriven i Yakuza: Dead Souls. I Yakuza 4 berättas i fyra akter en lång, invecklad och sjukt tajt sammanbunden historia som sträcker sig 25 år tillbaks i tiden och snyggt refererar tillbaks till tidigare spel och karaktärer i serien. När eftertexterna väl kommer så sitter jag smått chockad. ( I synnerhet efter en mer apatisk liknande reaktion vid ett spel jag ska nämna senare i korthet ).

Hela recensionen av Yakuza: Dead Souls finner du hos eurogamer.se.

5. Ninja-hunden

Efter lite lugn japansk zombieslakt blev det så dags för den senaste iterationen av urmodern till moderna actionspel. Ninja Gaiden 3.  För någon som aldrig klarat första (moderna) Ninja Gaiden till Xbox (eller Ninja Gaiden Sigma 1 eller 2 till PlayStation 3) kändes detta som en märklig tilldelning, men låt gå för det. Om ett spel ska besegra mig och få mig att erkänna mig för inkompetent för att kunna recensera det så skulle det väl vara ett Ninja Gaiden-spel filosoferade jag. Jag har länge hyst en enorm respekt för Itagaki och serien han skapat – det har bara inte varit någonting för mig. En artificiellt förhöjd svårighetsgrad tack vare fuskande fiender och en osamarbetsvillig kamera har aldrig känts lockande.

Min oro börjar sakteligen lägga sig när jag två timmar in igenom Ryu Hayabusas resa fortfarande inte lyckas dö och fiender verkar falla på löpande band. Ett par bosskreatur har även hunnit besegras. Jag stannar upp, pausar och börjar fundera lite. Någonting känns onekligen fel.

Istället för att jag spoilar vad som kändes fel, läs recensionen av Ninja Gaiden 3 hos eurogamer.se.

6. Rymdjesus

Och med ovanstående spel avklarade, avhandlade och strukna ur skämshögen blev det så dags att ge sig på Mass Effect 3. Någonting som tog emot – baserat på all kontrovers som susat på nätet. Men det började bli oundvikligt. Risken att få viktiga moment spoilade för sig växte dag för dag och att visuellt filtrera nätet efter vissa nyckelord började bli slitsamt.

Så. Vad kan sägas som inte redan sagts om Mass Effect 3? Jag tänker inte spoila någonting här. De moment som gör spelet värt att spela skall inte spoilas, och ej heller slutet. Det jag stör mig mest på följer i punktform.

  • Ingen tydlig plan för serien/universumet.
  • Ingen respekt för val gjorda av spelaren.
  • Framstressat slut pga:
    a) Slut på tid
    b) Slut på budget
    c) Taffliga författare
    d) Inkompetens
    e) En alltför komplicerad väv av trådar att knyta ihop
    f) a+b+e.

Nu säger jag inte att alla spelserier borde ha en storybibel i stil med Babylon 5, med en tydlig femårsplan. Men tänk hur jävla awesome det hade varit? Om det hade funnit ett uns av kontinuitet och konsistens i världen. Om saker inte ad hoc’ats å det grövsta mellan spel eller i efterhand försökt limmas in för att en senare idé plötsligt blev viktig/kanonisk?

Jag får se om jag någon dag går in på djupet av Mass Effect 3 och förklarar mer vad jag tycker och tänker. Att det är någonting som är fundamentalt fel hos Bioware, eller att vi inte har samma syn på vad rollspelande bör betyda,  har jag redan skrivit lite om tidigare.

 

4 comments

Skip to comment form

  1. Om man är tvungen att spela ett spel man tycker är tråkigt blir det tråkigare då eller lyckas man leta efter de där grejerna som är bra och uppskata dem mer? Som att gå in i en affär fullt med fula kläder och sen ser man en tröja som är ok och då blir den i sammanhanget skitsnygg och man köper den fast man aldrig hade annars? Eller är du bara van att spela mycket skit?

    Sedan, Babylon 5. FÅR man tänka så som spelutvecklare? Folk verkar ju bli så sura när det kommer uppföljare. “Nu ska de minsann mjölka”. Jag gillar iaf iden och har hela tiden hoppats att BioWare har en femårsplan för Dragon Age.

    1. Jag är kanske en sån här konstig människa, men jag har egentligen ingenting emot att spela ‘tråkiga’ eller ‘dåliga’ spel. Även ganska mediokra spel kan ha intressanta moment eller grepp i sig (exempelvis: Deadly Premonition. Rent objektivt är det ganska mediokert…)

      Men framförallt är det skönt att ha tagit sig igenom något riktigt dåligt, mest för att kunna hålla upp det och jämföra med något riktigt bra. Spelar man bara ‘bra’ spel tror jag man tappar fokus lite, och kanske slutar uppskatta det som är bra. Det dåliga behövs som kontrast, om inte annat.

      Men även, man vet ju inte om ett spel är dåligt innan man provat det. Min egen envishet och stolthet förhindrar mig delvis från att INTE spela färdigt spel, för det mesta. Är det dessutom för recension så finns det (för mig) inga ursäkter (annat än fatala krascher) att inte spela ett spel till slutet. 🙂

      Ja, jag tror man får ha en femårsplan även som spelutvecklare, om man gör det på rätt sätt. Men man kanske inte ska gå ut, slå sig på bröstet och skryta om sina planerade trilogier/kvadrologier innan man vet att man har finansiella medel att faktiskt producera dem.

  2. Månadsöversikter <3 (fast du har slarvat! :D)
    Jag får se till att gå och läsa lite recensioner på EG känner jag. Varit mycket dålig på det senaste tiden. Är ju som du vet inte den mest nutidsintresserade gamern i Sverige, så att läsa aktuella recensioner lockar inte alltid 😛

    Yakuza ja… har både ettan och tvåan i en låda nånstans. Ospelade. Ännu en spelserie jag blev ruskigt sugen på nu. Huhu 😀

    Mass Effect 3…. nä. Jag ska inte ens börja.

    Framtidsplaner! <3 Planerade trilogier! <3 Är det planerat och känns som att en trilogi är det rätta sättet att göra det från början är dte ju inte mjölkning. Det är när det inte är planerat som det blir mjölkning. (Oh, det här gillade folk ja! Snabbt nu! Kom på en uppföljare och fixa ihop den i raketfart!)
    Älskar spel med redan från början ordentligt uttänkt lore som lätt går att göra om till skådeplatser för spel, böcker och annat nommigt.

    1. Ja. Jag missade av att täcka april. Jag veeet. Tiden sprang iväg från mig. (Fast det här publicerades ju i början av april 😉 )

      Jag har vaga minnen av att jag spelade liiiite av första Yakuza-spelet, tyckte det var ett betydligt sämre GTA-lir och lämnade det därhän. Dumt, dumt. Jag har avverkat fyran + dead souls, så näst på rakning står trean. Men det tar emot lite, eftersom det är så nedklippt och “förstört” i den västerländska versionen. 🙁

      Är det planerat och känns som att en trilogi är det rätta sättet att göra det från början är dte ju inte mjölkning.

      Bara för det har jag svårt att komma på väluppbyggda speltrilogier. Jag kommer bara på de mer cyniskt mjölkande, fanservicelevererande varianterna (Hej Assassins Creed! Står du där i hörnet och gömmer dig?).

Leave a Reply

Your email address will not be published.