Dec 13 2011

Årets boss

Som en del av Spelkrigets “Årets spel 2011”-bloggosfäromvälvande initiativ är dagens ämne “Årets boss”.

4 sekunder, 20 sekunder, 1 minut.
Ny taktik.
10 sekunder. 30 sekunder. 2 minuter av frenetisk panik.
Ny taktik.
2 sekunder.

Ungefär så såg mönstret ut för de 6 första försöken mot karaktären som fick bli “Årets boss” för min del. Hur många försök det krävdes för att besegra denne, eller hur många timmar jag spenderade med att försöka tänker jag (för att bibehålla någon form av coolhet, självsäkerhet och självkänsla) inte berätta.

Men, när det slutliga hugget äntligen träffade, när allt klickade ordentligt så var spelklockan uppe i en bra bit över 100 timmar, och min karaktär “Slarva” var uppe och rörde runt level 80.

Naturligtvis pratar jag om Dark Souls. Den slutliga bossen, Gwyn, Lord of Cinder låg så slutligen besegrad framför mina fötter. Mina händer och fingrar värkte, jag hade hjärtklappning och hyperventilerade en smula. Jag var tvungen att lägga ifrån mig handkontrollet och vandra runt lite i lägenheten. Var det verkligen sant? Hade jag slutligen besegrat honom?

Katterna ropade lite på uppmärksamhet. Visst fasen, det var matdags för två timmar sen. Jag som bara “skulle försöka en gång till”. Med katterna gosade på och matade tog jag mod till mig och tog upp handkontrollen igen. Utförde det sista som skulle utföras, sen slängde jag mig in i New Game+ direkt.

Ett tiotal timmar senare har jag dött ytterligare 30 gånger, denna gång mot fiender som jag rutinmässigt kunde springa igenom med ett par enkla hugg. En nedrig ‘Black Knight’ som inte gav mig några problem för ett par timmar sedan när jag rutinmässigt löpte mellan en lägereld och Gwyn var numera närpå oövervinnerlig. För att inte nämna den förbannade jävla Taurus-demonen.

Ah, New Game+, så du hatar mig. Och så jag älskar dig.

Gwyn - Lord of Cinder

Runner up: Xord från Xenoblade Chronicles. Kombinationen av översjälvsäker boss, dialogen och hans engelska dialekt samt den tragiska bakgrundshistorian gör Xord till en säker tvåa.

7 comments

2 pings

Skip to comment form

  1. Ah, fint val. Samma som mig 😉 Fast jag kunde inte hålla mig till en boss, utan tog spelet som helhet. Alldeles för många bra och utmanande bossar för att kunna välja ut en favorit.

    1. Det är ju svårt att inte falla för Froms charmerande bossdesign. 🙂
      Megazine verkar ha lite driftproblem? Jag har inte kunnat besöka vare sig idag eller igår.

      1. vi har haft en del problem med sidan och undersöker nu vad det kan vara för fel

    • Ina on December 13, 2011 at 5:38 pm
    • Reply

    Låter precis som något jag INTE vill uppleva 😉 Men jag kanske kan göra undantag för mitt “svåra bossar-hat” för specifika spel som handlar om det…

    1. Fast du har väl inte så mycket emot knepiga bossar som kräver taktik? Du har ju gett dig itu med både Pokemon, Final Fantasy-spel och Persona-spel. Det är inte så stor skillnad här, egentligen. Ja, förutom att det kräver lite mer fingerfärdighet kanske. I grund och botten är det sjukt taktiskt. Gör rätt eller dö. Slarva och du dör. Men jag måste erkänna att Gwyn fick mig att tvivla på mina förmågor… 🙁

        • Ina on December 13, 2011 at 11:38 pm
        • Reply

        Iofs helt sant. Men ja, fingefärdigheten är väl kanske problemet. Inga större problem med omgångsbaserade strider som de du nämnde. När jag får tänka lite liksom. I DS (båda DS ;D) blir det väl väldig “OMG OMG HOPPA UNDAN OMG SLÅ OMG DODGE!”… eller? 😀

        1. Njae, inte riktigt. Har det gått så långt att man paniskt börjar tänka “OMG OMG HOP…” så hinner man ungefär så långt innan man är död. 😉

  1. […] Spelkriget, Megazine, Aftonstjaerna, Peter Ahonen, Midnite Gamer, Mats Nylund, Spelkänsla, Kraid, Explewd Dela det här:Like this:GillaBli först att gilla denna post. This entry was posted in […]

  2. […] Spelkriget, Megazine, Aftonstjaerna, Peter Ahonen, Midnite Gamer, Mats Nylund, Spelkänsla, Kraid, Explewd Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna […]

Leave a Reply

Your email address will not be published.