Dragon Age 2: Korta demointryck

Det mest omdiskuterade spelet just nu har så äntligen fått ett demo. Vi kan röra vid saker. Yay!

Demot släpptes igår till PC, 360 samt idag till Playstation 3. Jag har hunnit köra igenom ett varv nu på Playstation 3. Det första som slår mig är hur uppsnafsat spelet är, rent grafiskt. Spelmotorn till första Dragon Age var kanske inte helt spektakulär, men det här ser ganska stunning ut. Garanterat inte lika snyggt som pc-versionen, men hey, det gör inte så mycket. Kanske inte heller lika shiny och snyggt som Mass Effect 2.

Men för att kunna ligga tillbakalutad i soffan och glida runt i en schysst fantasyvärld med handkontrollen i handen kan jag offra lite grafiskt bling. För att inte nämna, jag behöver inte oroa mig för att min kära laptop brinner upp. ( Det var ganska precis att den klarade av Mass Effect och Mass Effect 2, med fläkten på högvarv… )

Vad jag kunnat utläsa på twitter så är sverige ganska kluvet till demot. Det är fördummat, den taktiska vyn är meningslös, det är för ‘god of war’-igt, det är ett mediokert action-rpg, och så vidare.

Sure, det är ett action-rpg. Men det var det första också, hyfsat. Åtminstone om man inte spelade det på PC. Jag kan förstå att pc-ägare är i en enorm rage, och det är ganska förståeligt. Men, dessa invändningar kan jag inte direkt hålla med om. Den taktiska vyn var i princip oanvändbar i ettan på konsoll. Att switcha karaktär och ge actions var jag tvungen att göra vid ett väldigt fåtal tillfällen. För god of war-igt? Tja, om det innebär blod, våld och mycket slagsmål? Är det då en nackdel? Kanske. Det kan bli för mycket. Stundtals var även ettan ganska löjeväckande, med ett antal cinematiska dialoger med karaktärer helt neddränkta i blod. Men det ger väl en viss “realism” till det hela?

Men, i kort. Tack Bioware. Striderna fungerar äntligen i konsollversionen. Jag kan styra min karaktär, slafsa ihjäl fiender på relativt löpande band ( trots att vissa fiender verkade tåla närmre 50 hugg från ett ganska stort svärd ), och använda förmågor på ett betydligt enklare och mer intuitivt sätt än i ettan. Målet att “varje knapptryck ska ge en reaktion” ( som uttalats av producenten, vars namn undgår mig just nu ) har gett effekt. Det känns inte riktigt lika segt, lika “oj,slå-tärning” som ettan. Det är snyggare. Läppsynkningen är fortfarande ganska katastrofal. Ansiktsmodellerna och rörelser ser bättre ut. Vissa röstskådisar känns lite shaky, men det kan vara ovana som plågar mig.

Jag gillar även idéen med den opålitliga berättaren. Det är en kul idé, och det ska bli kul att se hur hans skrönor stämmer eller inte stämmer överens med vad som verkligen hände. Undrar om vissa karaktärers olika byststorlek är en effekt av detta.

Min beställning ligger kvar, både för spelet och den inbundna strategiguiden. Mars kommer gå i drakens tecken, det är inget snack om saken.

(Jag körde en femShepHawke warrior, och striden mot Ogre nummer två tog nog fanimej tre försök, varav i det sista så sprang jag runt i cirklar med magikern och zappade herr Ogre lite diskret från avstånd medan jag väntade på att min fireball skulle recharga… Det tog nog en fem minuter sådär… )

Comments have been disabled.